Källportens Weblog

En blogg från församlingen Källporten

Församlingens uppgift inför Jesu återkomst – del 3

Jesus väntar på att hans fiender ska läggas under hans fötter

Men Jesus har framburit ett enda syndoffer för alla tider, och han har sedan satt sig på Guds högra sida och väntar nu på att hans fiender ska läggas som en pall under hans fötter.” (Hebr 10:12-13)

Lägg märke till att Jesus väntar på att hans fiender, den onda andevärlden, ska LÄGGAS under hans fötter. Det står inte att han väntar på att själv lägga dem under sina fötter. Med andra ord är det inte han som ska göra det, utan det ska ske medan han sitter på Faderns högra sida. [6]

Vem ska lägga Jesu fiender under hans fötter?

En psalm av David. Herren sade till min Herre: ”Sätt dig på min högra sida tills jag lagt dina fiender som en pall under dina fötter.”” (Ps 110:1)

Fadern säger: ”tills jag lagt …”, dvs. det är Fadern som ska lägga Jesu fiender under hans fötter. När vi sedan läser nästa vers så berättar Fadern hur det ska gå till. Det är där vi kommer in i bilden. [7]

Jesu makts spira

Din makts spira ska Herren sträcka ut från Sion. Härska mitt bland dina fiender!” (Ps 110:2)

David talar profetiskt om Jesu ”makts spira” som Fadern ska ”sträcka ut från Sion”. En spira är en symbol för rådande [8], och vi vet att Jesus har fått all makt både i himlen och på jorden.

Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.” (Matt 28:18)

Det är denna Jesu regerande makt som enligt Ps 110:2 ska sändas ut från Sion.

Sion

Sion kan stå för Jerusalem och även för Israel som helhet, men Sion kan också stå för församlingen [9].

Så hur ska man då tolka Ps 110:2 som säger att Jesu makts spira ska sträckas ut från Sion? Det är faktiskt möjligt att tolka det både som att Jesu makt sänds ut från Jerusalem och från församlingen, det handlar bara om olika tillfällen. Jesu makt kommer att gå ut från Israel när han återvänder och sätter sina fötter på Oljeberget inför slutstriden mot fienden (Sak 14:4), men i den här tiden flödar hans makt ut genom församlingen, dvs. genom oss troende. Då handlar det om den helige Andes kraft.

Noter:

[6]
Många tolkar nog Hebr 10:13 som att Jesus en gång ska komma tillbaka och ta itu med sina fiender, men det är viktigt att se vad det står. Det står inte att Jesus SKA LÄGGA fienderna under sina fötter, utan det står att fienderna ska LÄGGAS under hans fötter. Det är alltså inte Jesus själv som ska göra detta, och enligt Ps 110:1 ska det ske medan Jesus sitter på Faderns högra sida.

[7]
Det finns ingen motsättning mellan att Fadern lägger Jesu fiender under hans fötter, och att vi troende ska göra det. Det är Fadern som gör det, men han gör det genom oss.

[8]
I bibeln talas det både om Jesu makts spira och om ”ogudaktighetens spira” (Ps 125:3). Den senare ”skall inte vila över de rättfärdigas arvslott”, dvs. vi ska inte tillåta den onda andevärlden att ha något inflytande på jorden.

[9]
Möjligheten att å ena sidan tolka Sion som Jerusalem och Israel, och å andra sidan som församlingen har skapat problem. Det finns de som menar att Sion inte längre står för Israel utan bara för församlingen, den s.k. ersättningsteologin, men det finns ingen anledning att tro att det skulle vara rätt. Gud verkar genom Israel OCH församlingen.

Föregående avsnitt:

Del 1
Del 2

2018/10/16 - Posted by | AK-skolan

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: