Källportens Weblog

En blogg från församlingen Källporten

Församlingens uppgift inför Jesu återkomst – del 7

Det är församlingens uppgift att oskadliggöra den onda andevärlden här på jorden

… Guds Son har uppenbarats för att göra slut på djävulens gärningar.” (1 Joh 3:8)

Jesus kom för att göra slut på djävulens gärningar, och på korset ropade han att det var fullbordat. Ändå sände han, efter sin uppståndelse, ut lärjungarna på samma uppdrag som han hade haft. Hur går det ihop? Det har med rådande att göra. När Gud skapade människan så satte han henne att råda på jorden, och det uppdraget gäller fortfarande. Jesus fullbordade uppdraget, att göra slut på djävulens gärningar, från Guds sida sett. Nu återstår det för människan att, utifrån Jesu seger, fullborda uppdraget här på jorden.

Jesus sade än en gång till dem: ”Frid vare med er! Som Fadern har sänt mig sänder jag er.”” (Joh 20:21)

Församlingen har alltså en uppgift att oskadliggöra den onda andevärlden. Frågan är vad det innebär rent praktiskt. Vi vet att vi som troende ska kasta ut onda andar (Mark 16:17), men det innebär inte att de blir oskadliggjorda. Även om de tvingas lämna en människa så kan de ju attackera någon annan. Så hur blir de oskadliggjorda? För att svara ska vi först titta på en intressant detalj i berättelsen om mannen från Gadarenerernas land, eller ”mannen med en legion” som han brukar kallas.

Andarna ville inte bli kastade ner i avgrunden

När Jesus skulle befria en besatt man som hade många andar i sig, så vädjade andarna till Jesus att han inte skulle befalla dem att fara ner i avgrunden.

Och de bad Jesus att han inte skulle befalla dem att fara ner i avgrunden.” (Luk 8:31)

Varför var andarna så rädda för att hamna i avgrunden, och vad är egentligen avgrunden för något?

Svaret på den sistnämnda frågan är att avgrunden är en fängelseplats för onda andar.

Gud skonade ju inte de änglar som hade syndat, utan kastade dem i avgrunden och överlämnade dem åt mörkrets kedjor för att hållas i förvar fram till domen.” (2 Petr 2:4)

Andarna blir oskadliggjorda genom att kastas i fängelse

Svaret på frågan, varför andarna var så rädda för att hamna i avgrunden, är helt enkelt att de var rädda för att hamna i fängelse. Därigenom får vi också ett möjligt svar på hur vi ska kunna oskadliggöra den onda andevärlden. Vi kan skicka andarna i fängelse. [15]

Varför befallde inte Jesus andarna att fara ner i avgrunden?

Och de bad Jesus att han inte skulle befalla dem att fara ner i avgrunden. Nu gick där en stor svinhjord och betade på berget, och de onda andarna bad att han skulle låta dem fara in i svinen. Det tillät han.” (Luk 8:31-32)

Man kan fråga sig varför Jesus inte passade på att bli av med en massa onda andar, som hållit till i mannen, genom att fängsla dem i avgrunden. Varför gick Jesus med på andarnas begäran att få fara in i svinen? Det borde väl rimligen ha varit bättre att skicka andarna dit de INTE ville, eller hur? Det måste finnas en förklaring till att Jesus gjorde som han gjorde. Låt oss titta på två alternativa förklaringar.

Alternativ 1

Kan det vara så att onda andar helt enkelt inte ska kastas ner i avgrunden? Men då måste vi för det första påminna oss om att Gud faktiskt har gjort det förut.

Gud skonade ju inte de änglar som hade syndat, utan kastade dem i avgrunden …” (2 Petr 2:4)

För det andra kan man undra varför andarna var rädda? Det verkar ju som om de var inställda på att det var möjligt att bli skickade ner i avgrunden.

Och de bad Jesus att han inte skulle befalla dem att fara ner i avgrunden.” (Luk 8:31)

För det tredje är ju avgrunden faktiskt ett fängelse för just onda andar, så det blir lite märkligt om det skulle ha varit fel att skicka dem dit.

Alternativ 2

Kan det vara så att det i och för sig är rätt att befalla andar ner i avgrunden, men att det inte var Jesu uppgift att göra det? Han gjorde ju bara det Fadern hade bestämt att han skulle göra. I så fall behöver vi fråga oss vems uppgift det i så fall är att skicka andar i avgrunden. Det ska vi titta på i nästa avsnitt.

Noter:

[15]
Det är skillnad mellan att befalla andar ner i avgrunden och att befalla djävulen dit. Det senare kommer en ängel att göra inför tusenårsrikets början (Upp 20:1-3).

Föregående avsnitt:

Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6

2018/10/20 - Posted by | AK-skolan

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: