Källportens Weblog

En blogg från församlingen Källporten

Församlingens uppgift inför Jesu återkomst – del 8

Vems uppgift är det att befalla andar ner i avgrunden?

Gud skonade ju inte de änglar som hade syndat, utan kastade dem i avgrunden …” (2 Petr 2:4)

Vi ser att Gud redan på ett tidigt stadium kastade andar i avgrunden, och Ps 110:1 säger att Fadern ska lägga Jesu fiender som en pall under Jesu fötter medan Jesus sitter på hans högra sida. I Ps 110:2 ser vi att Gud gör detta genom att sända ut regerande kraft från församlingen. Alltså är det rimligt att tänka att församlingen nu har en uppgift att kasta andar i avgrunden genom att förlösa den helige Andes kraft.

Om det alltså är församlingens uppgift att kasta andar i avgrunden, så kan vi förstå varför Jesus inte gjorde det (jfr föregående avsnitt). ”Men vi ska väl bara göra det som Jesus gjorde?”, kanske någon invänder. Det synsättet är inte bibliskt. Tvärtom sa Jesus själv att vi ska göra större gärningar än de som han gjorde här på jorden.

De större gärningarna

Jag säger er sanningen: Den som tror på mig ska göra de gärningar som jag gör. Och större än så ska han göra, för jag går till Fadern.” (Joh 14:12)

Jesus säger att vi som troende ska göra större gärningar än de han gjorde här på jorden, och lägg märke till att han kopplar dessa större gärningar till tiden när han sitter på Faderns högra sida.

Jesu största gärning var ju att ta människornas synd på sig och bära den upp korset. Genom att han gav sitt liv fick vi möjlighet till försoning med Gud. Naturligtvis kan vi troende inte göra något som är större än detta. När därför Jesus i Joh 14:12 talar om att vi ska göra större gärningar så måste han rimligen mena de gärningar han gjorde under sin vandring här på jorden. Vad gjorde han då? Han predikade, botade, befriade och väckte upp döda. Kan vi verkligen göra något större?

Det finns de som säger att förklaringen till de större gärningarna är att Jesus var ensam, medan vi troende är många. Det kan låta bra, men vi behöver se vad bibeltexten säger. Det står ”Den som …”, inte ”de som”. Jesus talar alltså om varje enskild troende, inte summan av de troende.

Vad är då större än det som Jesus gjorde? Vi har redan sagt att vi anser att församlingen har en uppgift att kasta ner andar i avgrunden, dvs. att fängsla dem. Det är definitivt en större gärning, eftersom Jesus i och för sig kastade ut onda andar men aldrig fängslade dem. Om andar bara kastas ut så är de fria att attackera andra, och till och med i vissa fall attackera samma person igen (Luk 11:24-26). Om andarna å andra sidan fängslas i avgrunden så är de permanent förhindrade att ställa till skada, åtminstone för en tid. Vi kommer senare tala om när de för en kort tid släpps ut igen.

Föregående avsnitt:

Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5
Del 6
Del 7

2018/10/21 - Posted by | AK-skolan

Inga kommentarer ännu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: