Källportens Weblog

En blogg från församlingen Källporten

Veckans predikan: Livet i Kristus

2 Kor 5:17
Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit.

Den här predikan handlar om hur viktigt det är att vi lever i Kristus, och om vilka välsignelser det för med sig.

Är du ”i Kristus”?

Rom 3:23-25
23 Alla har syndat och saknar härligheten från Gud,
24 och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem.
25 Honom har Gud, genom hans blod, ställt fram som en nådastol, att tas emot genom tron …

För att leva ”i Kristus” måste vi ta emot honom, inte bara tro att han finns. Det är när vi i tro bjuder in honom som vår personliga Frälsare, som vi verkligen börjar leva. Det finns de som tror att det räcker med att leva så bra som möjligt för att vi ska bli räddade för evigheten, men det stämmer inte. Jesus visar oss, i liknelsen om kungens bröllop, vad som verkligen gäller.

Kungens bröllop

Matt 22:11-13
11 När kungen kom in för att se sina gäster, lade han märke till en man som inte var klädd i bröllopskläder.
12 Han sade till honom: Min vän, hur har du kommit in utan bröllopskläder? Mannen teg.
13 Då sade kungen till tjänarna: Bind honom till händer och fötter och kasta ut honom i mörkret här utanför! Där skall man gråta och skära tänder.

För att förstå liknelsen om kungens bröllop behöver vi känna till sederna på bibelns tid. När en kung bjöd in till bröllop, så skickade han inte bara ett inbjudningskort utan han skickade också bröllopskläder. Mannen i liknelsen hade valt att inte ta på sig de kläder som han hade fått i gåva av kungen. Han var säkert fint klädd, men det hjälpte inte. Han hade förolämpat kungen genom att inte ta emot hans gåva. På samma sätt förolämpar vi Fadern, om vi väljer att inte ta emot hans gåva, Jesus Kristus.

Du tar emot Jesus, Guds gåva, genom att bjuda in honom som Herre i ditt liv.

Rom 10:9-10
9 Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst.
10 Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst.

Det handlar inte bara om ta emot Jesus, utan vi ska LEVA i honom

Kol 2:6
Liksom ni tog emot Kristus Jesus som Herren, så lev i honom

Innan vi bjudit in Jesus så är det vår syndanatur, köttet, som styr oss. Som frälsta kan vi välja om vi ska leva i Kristus eller i köttet.

Rom 6:11
Så skall också ni se på er själva: ni är döda från synden och lever för Gud i Kristus Jesus.

Synden har inte längre makt över oss. Vi kan leva för Gud i Kristus Jesus.

Det är i Kristus som vi bär frukt

Joh 15:5
Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra.

Jesus talar om att förbli i honom, och det förutsätter naturligtvis att vi har börjat leva i honom.

Om vi tar emot Jesus, och fortsätter att leva i honom, bär vi frukt. Det står inte att vi KAN bära frukt, utan att vi BÄR frukt. Om vi däremot väljer att inte ta emot Jesus, eller väljer att inte fortsätta att leva i honom, så kan vi inte tjäna honom.

Välsignelser av att leva i Kristus

Ef 1:3
Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader, som i Kristus har välsignat oss med all den himmelska världens andliga välsignelse,

Fadern fyllde Jesus med sina välsignelser, och när vi tar emot Jesus så tar vi samtidigt emot välsignelserna.

Låt oss se på några av de välsignelser vi får del av när vi väljer att leva i Kristus.

Evigt liv

Rom 6:23
Ty syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre.

Förlåtelse för våra synder

Ef 1:7
I honom är vi friköpta genom hans blod och har förlåtelse för våra synder …

2 Kor 5:21
Den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud.

Frihet från fördömelse

Rom 8:1
Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus.

Vishet

Kol 2:3
I honom är vishetens och kunskapens alla skatter gömda.

Gud vill att vi ska finna hans skatter, men de är gömda för dem som inte tar emot Jesus, och för dem som inte lever i honom.

Rättfärdighet

1 Kor 1:30
Honom har ni att tacka för att ni är i Kristus Jesus, som Gud för oss har gjort till vishet, rättfärdighet, helgelse och återlösning,

Vi har en rätt ställning inför Gud gm att vi är i Kristus.

Ef 3:12
I honom och genom tron på honom kan vi frimodigt och med tillförsikt träda fram inför Gud.

Helgelse

1 Kor 1:30
Honom har ni att tacka för att ni är i Kristus Jesus, som Gud för oss har gjort till vishet, rättfärdighet, helgelse och återlösning,

Det är ofta en utmaning att leva i Kristus, men det leder till helgelse. Det är när vi lever i Kristus som vi blir helgade. Lever vi i köttet missar vi helgelsen.

Beskydd för våra sinnen

Fil 4:6-7
6 Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse.
7 Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus.

Bekymmer får oss att leva i köttet. När vi väljer att inte ta emot bekymmer utan talar med Gud om våra behov, då har vi våra tankar i Kristus, och då beskyddas de.

Kraft att klara av alla slags omständigheter

Fil 4:12-13
12 Jag kan leva enkelt och jag kan leva i överflöd. Med allt och med alla förhållanden är jag förtrogen. Jag kan vara mätt och jag kan vara hungrig, leva i överflöd och lida brist.
13 Allt förmår jag i honom som ger mig kraft.

Det är i honom jag förmår allt, eftersom det finns kraft där för oss. Där finns förmåga att leva i överflöd utan att det blir fel, och förmåga att leva i brist utan att gå under.

Fil 4:19
Så skall min Gud, efter sin rikedom på ett härligt sätt i Kristus Jesus ge er allt vad ni behöver.

Var är det som Gud ger dig allt vad du behöver? Han ger dig det ”i Kristus Jesus”.

Möjlighet att tjäna Gud

2 Tim 1:9
Han har frälst oss och kallat oss med en helig kallelse, inte på grund av det som vi har uträttat, utan i kraft av sitt beslut och sin nåd, som han har gett oss i Kristus Jesus från evighet

Gud har gett oss sin nåd, sin obegränsade förmåga, i Kristus Jesus, och den manifesteras när vi lever i honom.

1 Kor 1:4
Jag tackar alltid min Gud för er, för den Guds nåd som ni har fått i Kristus Jesus.

Vi har tillgång till Guds förmåga när vi lever i Kristus.

Frimodighet inför Jesu återkomst

1 Joh 2:28
Ja, kära barn, förbli i honom, så att vi kan vara frimodiga när han uppenbarar sig och inte behöver stå där med skam inför honom när han kommer åter.

Jesus kommer tillbaka, och Guds ord säger att vi kan vara frimodiga inför detta, under förutsättning att vi förblir i Jesus.

Hur vet vi att vi lever i Kristus?

Vi har sett på hur viktigt det är att vi lever i Kristus, och att det för med sig välsignelser, men hur vet vi att vi lever i honom?

1 Joh 2:5
Men hos den som håller fast vid hans ord har Guds kärlek verkligen nått sitt mål. Så vet vi att vi är i honom.

Vi ser att beviset på att vi lever i Jesus är att vi håller fast vid Guds ord. Vi kan inte leva i Kristus och samtidigt kompromissa med hans vilja.

Till sist

2 Kor 5:17
Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit.

När du lever ditt liv i Kristus så lever du i den nya skapelsen. Den gamla fångenskapen, de gamla begränsningarna, och de gamla omöjligheterna är förbi. Ditt liv i Kristus innebär nya möjligheter. Det är dags att leva det nya livet!

Du som inte har tagit emot Jesus – det är dags nu att ta emot honom!
Du som är en bekännande kristen – det är dags nu att leva fullt ut i Kristus!

2012/04/24 - Posted by | predikan |

Inga kommentarer ännu.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.