Källportens Weblog

En blogg från församlingen Källporten

Återblicken: Vilken bild har du av Jesus?

Din bild av Jesus kan hindra dig att möta honom

Vi kan ha skapat oss uppfattningar om Jesus, utifrån traditioner och åsikter, som hindrar oss att verkligen lära känna honom.

En predikant hade en syn där han såg Jesus stå framför sig. Jesus sa: ”Slå till mig!” Mannen vägrade först att göra det, men när han till sist lydde befallningen så föll ”Jesus”. Det visade sig nämligen att han bara hade sett en pappfigur av Jesus. Bakom stod den verkliga Jesus.

På samma sätt som mannen fick slå till pappfiguren, behöver vi ”slå till” våra bilder av Jesus så att vi kan lära känna honom som han verkligen är.

Jesus är större än vårt begränsade tänkande

Ibland kommer Jesus på ett annat sätt än vad vi har förväntat oss. Så var det för lärjungarna när Jesus kom gående på vattnet. Deras begränsade tänkande gjorde att de blev rädda för Jesus.

Matt 14:25-26
25 Vid fjärde nattväkten kom Jesus till dem, gående på sjön.
26 När lärjungarna fick se honom gå på sjön, blev de förskräckta och sade: ”Det är en vålnad.” Och de skrek, så rädda var de.

Johannes och Jesus

Lärjungen Johannes fick revidera sin bild av Jesus. Medan Jesus var tillsammans med lärjungarna här på jorden, så kunde Johannes till och med luta sig mot hans bröst.

Joh 13:23-25
23 En av hans lärjungar, den som Jesus älskade, låg till bords vid Jesu sida.
24 Simon Petrus gav honom ett tecken att han skulle fråga vem han talade om.
25 Den lärjungen lutade sig då mot Jesu bröst och sade: ”Herre, vem är det?”

När Johannes sedan var på ön Patmos, mötte han samma Jesus och ändå annorlunda.

Upp 1:12-18
12 Jag vände mig om för att se rösten som talade med mig. Och när jag vände mig om, såg jag sju ljusstakar av guld
13 och mitt ibland ljusstakarna en som liknade Människosonen, klädd i en fotsid klädnad och omgjordad med ett bälte av guld om bröstet.
14 Hans huvud och hår var vitt som vit ull, som snö, och hans ögon var som eldslågor.
15 Hans fötter liknade skinande malm som glöder i smältugnen, och hans röst lät som dånet av väldiga vatten.
16 I sin högra hand höll han sju stjärnor, och ur hans mun gick ett tveeggat, skarpt svärd, och hans ansikte lyste som solen, när den skiner i all sin kraft.
17 När jag såg honom, föll jag ner som död för hans fötter, och han lade sin högra hand på mig och sade: ”Var inte förskräckt. Jag är den förste och den siste
18 och den levande. Jag var död, och se, jag lever i evigheternas evigheter och har nycklarna till döden och helvetet.

Han, som tidigare hade varit så nära Jesus, föll nu ner som död för hans fötter. Det var samma Jesus, men nu uppenbarade sig Jesus i sin härlighet och makt, och det är i den härligheten och makten som han kommer att komma tillbaka till jorden.

Vilken bild har du av Jesus? Ser du honom som Herden som bär ett lamm på sina axlar? Eller ser du honom, som så många tavlor framställer honom, på knä i bön? Det är inte fel att se på Jesus på det sättet, men det är fel att BARA se honom så. Vi behöver allra mest se honom som den som Johannes föll ner som död inför.

Du har med honom att göra som har all makt

Hur skulle du bete dig om du var i närheten av t.ex. Barak Obama? Oavsett åsikt om honom skulle du skärpa till dig, eller hur? Du skulle inte agera som om han inte fanns i rummet.
Hur beter du dig då inför Jesus, han som har ALL makt?

Matt 28:18
Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: ”Jag har fått all makt i himlen och på jorden.

Behandlar du Jesus med den respekt som han bör visas? Är du redo att ”slå till” bilden av Jesus som en mysfarbror som tillåter allt?

Du har med honom att göra som är din vän

Jesus är din vän.

Joh 15:15
Jag kallar er inte längre tjänare, eftersom tjänaren inte vet vad hans herre gör. Vänner kallar jag er, ty allt vad jag har hört av min Fader har jag låtit er veta.

Luk 12:4
Till er, mina vänner, säger jag …

Hur uppträder du mot dina vänner? Talar du till dem på ett högtravande sätt och med en tillgjord röst? Naturligtvis inte! I kontakten med nära vänner slappnar vi av, sänker garden och är förtroliga. Är det så du samtalar med din vän Jesus i bön?

Är det dags att ”slå till” bilden av Jesus som den man måste vara rädd för?

Jesus är med dig

Matt 28:20
… Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut.”

Ser du på Jesus som den som är närvarande hos dig, eller som någon som är långt borta?

Är din bild av Jesus att han sitter i en avlägsen himmel med armarna i kors utan att bry sig om hur du har det? Då är det dags att ”slå till” den bilden och lära känna Jesus som han verkligen är.

Jesus är inte din springpojke

Vi har så lätt att göra Jesus till vår springpojke. Vi talar om för honom vad han ska göra för oss för att vi ska ha det så bra som möjligt. ”Gör det, Jesus!” ”Fixa det, Jesus!”

Guds ord visar att det är vi som ska göra det Jesus vill.

Joh 15:14
Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er.

Det är inte vår sak att tala om för Jesus vad han ska göra. Vi ska göra vad han befaller oss att göra.

Vad är det då han befaller oss att göra? Han befaller oss t.ex. att älska varandra.

Joh 15:17
Och det befaller jag er att ni skall älska varandra.

Lägg märke till att Jesus BEFALLER oss att älska varandra. Han ger inte ett allmänt råd.

”Ska jag älska den där så får du sannerligen gripa in, Jesus!” Har du sagt eller tänkt något liknande någon gång? Då är det dags att ”slå till” bilden av Jesus som springpojke. Det är din sak att lyda utan att ställa villkor. Du kan i och för sig behöva be Jesus om hjälp, men du kan inte komma och tala om för honom vad han ”får” göra.

Fokusera på Jesus i din bror och syster

Joh 15:17
Och det befaller jag er att ni skall älska varandra.

Jesus finns i var och en som har tagit emot honom. Att lära känna Jesus är bl.a. att se honom i varandra.

Fokusera på Jesus som lösningen på ditt problem

Det finns en sång som går ”Se på Jesus, jag vill lyfta min blick och se honom såsom han är”

Vad är det vi ska lyfta blicken ifrån? Lyft blicken från problemet! Du ska inte ha fokus på problemet, utan på honom som har lösningen på problemet.

Ps 121:1-2
1 … Jag lyfter mina ögon upp till bergen. Varifrån skall min hjälp komma?
2 Min hjälp kommer från HERREN, som har gjort himmel och jord.

Tror du att Jesus har hjälpen, och att han vet exakt vad som är bäst för dig? Eller tänker du att du kan räkna ut en bättre lösning än den han har för dig? ”Pappfiguren” Jesus kan inte hjälpa dig, men den levande Jesus har all den hjälp som du behöver.

Fokusera på Jesus som din försörjare

Ps 23:1
… HERREN är min herde, mig skall intet fattas.

Ser du på Jesus som din försörjare? Han är det, oavsett om det handlar om inkomst från arbete eller ekonomiska mirakler.

2 Kor 9:8
Och Gud har makt att låta all nåd överflöda till er, så att ni alltid och under alla förhållanden har nog av allting och kan ge i överflöd till varje gott verk.

Fokusera på Jesus för ditt helande

Mark 5:25-29
25 Där var en kvinna som hade haft blödningar i tolv år.
26 Fast hon hade lidit mycket hos många läkare och lagt ut allt hon ägde, hade hon inte fått någon hjälp. Det hade bara blivit sämre med henne.
27 Hon hade hört talas om Jesus, och nu kom hon bakifrån i folkmassan och rörde vid hans mantel.
28 Hon tänkte: ”Om jag så bara rör vid hans kläder blir jag frisk.”
29 På en gång upphörde hennes blödningar, och hon kände i kroppen att hon var botad från sin plåga.

Kvinnan hade ”lidit mycket” hos ”många läkare”. Det står att hon hade lagt ut allt hon ägde, men inte fått någon hjälp. I stället hade det bara blivit sämre med henne. Men så kom lösningen. Hon tog tag i Jesus och blev helad.

Låt oss tacka Gud för läkare, mediciner och sjukhus, men vi behöver hela tiden fokusera på Jesus.

1 Petr 2:24
… genom hans sår har ni blivit botade.

Fokusera på Jesus i stället för på tjänsten

1 Kor 14:1
Sträva ivrigt efter kärleken, men sök också vinna de andliga gåvorna, framför allt profetians gåva.

Varför försöker vi vinna de andliga gåvorna? För att få en identitet, eller för att tjäna Jesus? Om du fokuserar på att följa Jesus, så kommer han att leda dig in i din tjänst.

Joh 15:14
Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er.

Fokusera på Jesus för din framtid

Jer 29:11
Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.

Jesus VET vad som är bäst för dig, och han vill ge den framtiden till dig. Han vill ge dig den framtid som han vet är bäst. Vill du ha hans planerade framtid för dig, eller vill du ha den framtid som du tycker är bäst? Se på Jesus, och förvänta dig att han har det bästa!

Fokusera på Jesus i kontakten med andra religioner och läror

Det finns så mycket falska läror, och vi har förmodligen bara sett början av detta. För att kunna stå fasta mot alla villoläror behöver vi se på Jesus.

Joh 14:6
Jesus sade till honom: ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Joh 10:9
Jag är dörren. Den som går in genom mig skall bli frälst …

Vi kommer inte till Fadern genom Muhammed. Vi kommer inte till Fadern genom New Age. Vi kommer inte till Fadern genom jungfru Maria. Vi kommer till Fadern genom Jesus, och BARA genom honom.

Se på Jesus så att du blir fri

Joh 8:36
Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria.

Den levande Jesus kan göra dig fri. Det kan däremot inte pappfiguren göra. Därför är det viktigt att du får en relation med Jesus som han verkligen är. Vi lär känna honom genom Guds ord.

Joh 8:31-32
31 Jesus sade till de judar som hade satt tro till honom: ”Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar,
32 och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria.”

Känslan är inte måttet på hur mycket du har lärt känna Jesus. Måttet på om du har lärt känna Jesus är tron och lydnaden för Guds ord.

1 Joh 2:3
Vi vet att vi har lärt känna honom, när vi håller fast vid hans bud.

Se på Jesus

Vill du se Jesus? Vill du lära känna honom mer? Läs Guds ord!

Du lär känna Jesus genom överlåtelse till Guds ord. Gör dig inga pappfigurer av Jesus genom egna eller andras åsikter. Jesus vill inte ha dig religiös, utan fri.

Vårda gemenskapen med Jesus

Be så får du se, och när du ser vill du be mer.

När du samtalar med den levande Jesus så får du se mer av honom. Och ju mer du ser av Jesus, ju mer gemenskap vill du ha med honom.

2013/04/06 - Posted by | Återblicken, predikan

Inga kommentarer ännu.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.