Källportens Weblog

En blogg från församlingen Källporten

Veckans predikan: Vi behöver hålla oss nära Jesus

Vi är kallade till gemenskap med Jesus

1 Kor 1:9
Gud är trofast, han som har kallat er till gemenskap med sin Son Jesus Kristus, vår Herre.

Vi är inte bara kallade att TRO på Jesus. Vi är inte bara kallade att LYDA Jesus. Vi är också kallade att HA GEMENSKAP med Jesus.

Vi kan ha en ytlig eller nära relation med Jesus

2 Kor 5:16
… Även om vi har känt Kristus på ett ytligt sätt, känner vi honom inte så längre.

Vi kan se på Jesus på olika sätt, allt från att tro att han har funnits till att vi har en nära relation med honom. Det senare är målet.

Vi lär känna Jesus genom att umgås med honom

När jag först träffade min fru så kände jag henne inte särskilt väl, men under åren har jag lärt känna henne mer och mer. Jag har inte lärt känna henne genom att läsa böcker om hur kvinnor fungerar, utan jag har lärt känna henne genom att umgås med henne. Det är samma sak med Jesus. Vi lär känna honom genom att umgås med honom.

Vi behöver lära känna Jesus ännu mer

Joh 15:5
… Utan mig kan ni ingenting göra.

Utan Jesus blir allt meningslöst. Därför borde vi prioritera att umgås med honom.

Fil 3:8
Ja, jag räknar allt som förlust, för jag har funnit det som är långt mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre. För hans skull har jag förlorat allt och räknar det som skräp, för att vinna Kristus

Paulus insåg att allt var skräp i jämförelse med relationen med Jesus.

Att se allt som skräp handlar inte om att vi inte får göra det vi vill, eller ha de saker vi vill ha, utan det handlar om att relationen med Jesus är så värdefull att allt annat bleknar i jämförelsen. Vägen dit är att vi får en allt närmare relation med honom.

Hur får vi mer gemenskap med Jesus?

Vi behöver tänka på Jesus

Kol 3:1-2
1 Om ni nu har uppstått med Kristus, sök då det som är där ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida.
2 Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden.

Vi behöver ta tid att tänka på Jesus och på det himmelska. Vi lever i världen, och fångas lätt upp av livet omkring oss. Därför är det viktigt att ta tid att tänka på Jesus.

Vi behöver lyssna till den helige Ande

Joh 15:26
Men när Hjälparen kommer som jag ska sända er från Fadern, sanningens Ande som utgår från Fadern, då ska han vittna om mig.

En av den helige Andes uppgifter är att hjälpa oss att lära känna Jesus.

Joh 16:13-14
13 Men när han kommer, sanningens Ande, då ska han leda er in i hela sanningen. Han ska inte tala av sig själv utan bara tala det han hör, och han ska förkunna för er vad som kommer att ske.
14 Han ska förhärliga mig, för han ska ta av det som är mitt och förkunna för er.

Vi behöver lyssna när den helige Ande uppenbarar Jesus för oss.

Vi behöver påminna oss att Jesus är med oss

Matt 28:20
… se, jag är med er alla dagar till tidens slut

Ju mer vi tar till oss sanningen att Jesus är med oss, ju närmare relation får vi med honom.

Vi behöver ta tid att uttrycka vår kärlek till Jesus

1 Joh 4:16
Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den. Gud är kärlek. Den som förblir i kärleken förblir i Gud, och Gud förblir i honom.

Hur ofta talar du om för Jesus att du älskar honom?

Vi behöver ta tid att tacka och prisa Jesus

1 Tess 5:18 (Reformationsbibeln)
Tacka under alla förhållanden, för det är Guds vilja med er i Kristus Jesus.

Vi ska inte tacka FÖR alla förhållanden utan UNDER alla förhållanden.

Vi behöver inrikta oss på att göra Guds vilja

Joh 15:14
Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er.

Vi kan känna många människor, men VÄNNER har vi en närmare relation med.

Jesus ser lydnad som ett tecken på vänskap.

Vi behöver älska varandra

Vi konstaterade just att Jesus i Joh 15:14 säger att vi är hans vänner när vi gör vad han befaller oss. Några verser senare kan vi läsa att han befaller oss att älska varandra.

Joh 15:17
Och detta befaller jag er: att ni ska älska varandra.

När vi älskar varandra så är vi vän med Jesus.

Rom 5:5
Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande som han har gett oss.

Vi HAR Guds kärlek inom oss, och vi kan ge den vidare, men vi väljer om vi ska göra det eller inte. Vi har en nära relation med Jesus när vi väljer att ge ut av Guds kärlek.

Hinder för en nära relation med Jesus

Vi ska nu titta på sådant som hindrar oss från att ha en nära relation med Jesus.

Oförlåtelse

I Matt 18 berättar Jesus i en liknelse om en tjänare som var skyldig sin herre ca 20.000 årslöner. Hans herre förbarmade sig över honom och efterskänkte hela skulden. Lite senare vägrade samma tjänare att förbarma sig över en medtjänare som var skyldig honom en struntsumma i jämförelse med det han själv hade fått efterskänkt.

I liknelsen visar Jesus oss att vi har blivit förlåtna för den oerhörda skuld vi hade till Gud, och att vi därför också behöver förlåta varandra. Låt oss nu läsa fortsättningen av berättelsen.

Matt 18:32-35
32 Då kallade hans herre honom till sig och sade: Du onde tjänare! Hela skulden efterskänkte jag dig, därför att du bad mig.
33 Borde inte du också ha förbarmat dig över din medtjänare, liksom jag förbarmade mig över dig?
34 Och i sin vrede överlämnade hans herre honom till fångvaktarna, tills han hade betalt allt vad han var skyldig.
35 Så skall också min himmelske Fader göra med er, om ni inte var och en av hjärtat förlåter sin broder

I liknelsen blir tjänaren, som vägrat att ha förbarmande med sin medtjänare, överlämnad till fångvaktare. Grundtexten talar om torterare. Sedan säger Jesus att Fadern ska göra samma sak med var och en som vägrar att förlåta.

Vi kan inte räkna med att ha en nära relation med Jesus om Fadern har överlåtit oss till andliga fångvaktare, dvs. plågoandar. Då hjälper det inte att ha en önskan att gå med Jesus, eller att försöka ta auktoritet över andarna. Det finns bara ett sätt att bli fri, och det är att välja att förlåta. Så fort vi förlåter blir vi fria och kan få en nära relation med Jesus.

Köttets gärningar

En annan sak som hindrar oss att ha en nära relation med Jesus är köttets gärningar. Paulus talar om dem i Gal 5:19-21.

Gal 5:19-21
19 Köttets gärningar är uppenbara: sexuell omoral, orenhet, orgier,
20 avgudadyrkan, ockultism, fientlighet, gräl, avund, vredesutbrott, själviskhet, splittringar, irrläror,
21 illvilja, fylleri, vilda fester och annat sådant. Jag säger er i förväg vad jag redan har sagt: de som lever så ska inte ärva Guds rike.

Köttet, dvs. vår gamla natur, hindrar oss från att ha full närhet till Jesus.

Rom 8:12-13
12 Vi har alltså skyldigheter, bröder, men inte mot vår köttsliga natur så att vi ska leva efter köttet.
13 Om ni lever efter köttet kommer ni att dö. Men om ni genom Anden dödar kroppens gärningar kommer ni att leva.

Om vi låter den helige Ande ta över i våra liv så får vi en levande relation med Jesus.

Vi ska nu titta på några av de köttets gärningar som vi läser om i Gal 5:19-21.

Sexuell omoral

Alla sexuella handlingar utanför äktenskapet skapar felaktiga andliga bindningar och hindrar gemenskapen med Jesus.

Låt oss som exempel berätta om kvinnan som behövde helande. När hon fick förbön blev hon påmind om en händelse 50 år tidigare. Hon var 8 år när en något äldre pojke rörde vid henne på ett sexuellt sätt. Hon hade inte tänkt på detta på många år, men nu blev hon påmind om det. Hon beslöt sig för att förlåta pojken, och sedan fick hon hjälp att bryta det andliga band som skapats mellan dem. Resultatet blev att hon fick ta emot verklig frihet från Jesus.

Har du varit inblandad i sexuella handlingar utanför äktenskapet? Då behöver du reda ut det med Jesus.

1 Joh 1:9
Om vi bekänna våra synder, så är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.

Det är också viktigt att du väljer att förlåta dem som behandlat dig på ett felaktigt sexuellt sätt, och glöm inte att bryta de felaktiga andliga band som skapats. Du kan t.ex. tala ut: ”Jag bekänner den felaktiga sexuella relationen som synd, och jag förlåter NN för vad han/hon har gjort mot mig. Nu bryter jag det felaktiga band som uppstått mellan oss, i Jesu namn!”

Ockultism

All kontakt med det ockulta, t.ex. läsning av horoskop, att bli spådd, ha ockult litteratur eller ockulta föremål i hemmet osv, skapar hinder för en nära relation med Jesus.

Bekänn all kontakt med det ockulta som synd, gör dig av med allt felaktigt i ditt hem, och befall alla andar detta har öppnat för att lämna.

Fientlighet, gräl och vredesutbrott

Fientlighet, gräl och vredesutbrott är tvärt emot Guds kärlek, och skapar hinder för en nära relation med Jesus. Bekänn det som synd, och be den helige Ande om hjälp att reagera på rätt sätt.

Avundsjuka

Avundsjuka skapar hinder för en nära relation med Jesus. Avundsjuka är tvärt emot Guds utgivande kärlek. Bekänn avundsjukan som synd.

Själviskhet

Själviskhet skapar hinder för en nära relation med Jesus. Jag själv blir viktigare än Jesus. Vänd om, och bekänn själviskhet som synd.

En stund för att ta itu med det felaktiga

Ta en stund för att
• förlåta dem som behandlat dig fel
• bekänna det du har gjort fel
• bryta felaktiga band

Andens frukt

Vi har talat om att köttets gärningar hindrar oss att ha en nära relation med Jesus. låt oss till sist konstatera att Andens frukt i våra liv ger oss den nära relation till Jesus som vi längtar efter.

Gal 5:22-23
22 Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet,
23 mildhet, självbehärskning …

Ju mer vi får del av Andens frukt i våra liv ju närmare gemenskap med Jesus får vi.

Till sist

Vi behöver ha en längtan efter mer av Jesus. Låt den helige Ande få visa dig vad som behöver förändras, och låt honom få fylla dig med sin frukt.

Jak 4:8
Närma er Gud, så ska han närma sig er …

2017/02/14 - Posted by | predikan |

2 kommentarer »

  1. Amen älskade ni!! ❤❤🙏🏻✝

    Kommentar av Bella | 2017/02/14

  2. Tack, Bella! Ni båda är en så stor uppmuntran för oss.

    Kommentar av kellporten | 2017/02/15


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.