Källportens Weblog

En blogg från församlingen Källporten

Andlig krigföring i Psaltaren – 366

Bibelvers:

Ps 148:2
Prisa honom, alla hans änglar, prisa honom, hela hans här.

Kommentar:

Ett namn på Gud är Sebaot. Det kan översättas Härskarornas Gud, eller, som en engelsk bibelprafras uttrycker det, änglaarméernas Gud.

Det är troligtvis inte alla bibelläsare som tänker på vad Sebaot står för när de läser t.ex. Ps 84:2.

Ps 84:2
Hur ljuvliga är ej dina boningar, HERRE Sebaot!

Om det finns många som inte vet vad Sebaot betyder, så finns det nog inte många som inte tror att det finns änglar. Däremot kan man ha väldigt olika syn på hur man ska förhålla sig till dem.

Låt oss se vad Hebr 1:14 lär oss om änglarna:

Hebr 1:14
Är inte änglarna andar i helig tjänst, utsända för att tjäna dem som skall ärva frälsningen?

Änglarna är andar, särskilt skapade av Gud. De är INTE avlidna människor, varken barn eller vuxna.

Guds änglar har en helig tjänst, dvs. de kommer aldrig att agera annat än i renhet och i överensstämmelse med Guds ord.

Guds änglar är utsända, av Gud. Vi kan med andra ord inte befalla dem att göra det som faller oss in.

Guds änglar är utsända för att tjäna oss. Vi är alltså inte ensamma i den andliga striden. Både Herren och hans änglaarmé är med oss.

2010/09/06 - Posted by | Andlig krigföring i Psaltaren | , ,

6 kommentarer »

  1. Takk for at du skriver at engler er åndsvesen og ikke døde mennesker. New age har virkelig fått fotfeste i verden med forførelsen av å snakke med døde mennesker. Folk flest har kjøpt løgnen om at enkelte medium kan kontakte de døde i åndeverdenen og overføre meldinger fra dem. Det er synd at så mange gode mennesker jobber som medium uten å forstå at det er demoner de har kontakt med

    Kommentar av mona rolid | 2010/09/06

  2. Tack för din kommentar, Mona!
    Det behöver få gå ut mycket undervisning om detta, och vi behöver också ta auktoritet över de andar som bedrar människor.
    Var välsignad!
    Lars Erik

    Kommentar av kellporten | 2010/09/06

  3. Budskapet om Änglar är ett omfattande sammanhang.
    Har studerat i Skriften om änglar, och det finns så mycket härligt att studera både i GT och NT om änglar.
    De visar vägen, 2 Mose 23:20, 32,34. Förbereder dem att möta svårigheter, Dom. 6:11-22. Ger uppmuntran i modlösheten, 1 Kon 19:5. Beskyddar i faror, 2 Kon 6:17, Ps 34:8; Apg 12:6-12. För ut ur svårigheter, 1 Mose 19:15-24; Apg 5:19; 12:7-11. Bevarar oss på vår vandring, 1 Mose 24:7, 40. Jes 63:9; Apg 27:23-24.
    Detta är om Änglarna och Guds folk…

    Glöm inte bort att änglarna finns, att dom är här för att
    se hur du har det. Om dom kan hjälpa mej, fast dom inte syns. Glöm inte bort att änglarna finns…

    Kommentar av Åke Möllesjö | 2010/09/07

  4. Tack, Åke, för att du delar detta med oss! Vi behöver bli mycket mer medvetna om att änglarna finns, och vad de gör.
    Var välsignad!
    Lars Erik

    Kommentar av kellporten | 2010/09/07

  5. Ja Herrens Heliga änglar, kan komma oss människor till hjälp! Det fick jag och två av mina vänner vara med om. När vi träffades och hade en bönestund. Då kände vi plötsligt som varma vindar i köket där vi satt och bad. Och min ena vännina började skriva ner meddelande från Herrens ängel som hon kunde se stå i rummet…
    jag och min andra vännina såg inte med våra ögon ängel, men vi kände Starkt av denna ängels närvaro…så Stort! Det personliga meddelande som jag fick via min bönevän har varit till en stor välsignelse i min vandring med Herren. Det är Stor Nåd och uppmuntran från vår store Mästare Jesus Kristus själv.

    Kommentar av karmel2010 | 2011/10/31

  6. Tack Karmel2010! Just att meddelandet du fick har varit till stor välsignelse för dig talar för att det var en Guds ängel. Jag säger det eftersom det står att även Satan kan förskapa sig till en ljusets ängel. Vi behöver alltså vara vaksamma.
    Var välsignad!
    Lars Erik

    Kommentar av kellporten | 2011/10/31


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.