Källportens Weblog

En blogg från församlingen Källporten

Veckans predikan: Lev inte i det förgångna, utan i det nya livet med Gud

Gud förnyar

Upp 21:5
Han som satt på tronen sade: ”Se, jag gör allting nytt.” Och han sade: ”Skriv, ty dessa ord är trovärdiga och sanna.”

Gud är mäktig att göra ALLTING nytt, även dig och ditt liv. Han vill ge ditt liv en ny fräschhet. Det är det som ”nytt” betyder i ovanstående bibelvers.

Du är en ny skapelse

2 Kor 5:17
Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit.

Det är viktigt att du förstår, och påminner dig om, att när du tog emot Jesus som din Frälsare så skedde det en förvandling. Det kom något nytt i ditt liv.

Gud vill lära dig att vandra i det nya liv som han har för dig

Gud vill visa dig mer och mer av det nya liv som han har gett dig. Vi blir aldrig fullärda, utan han har alltid mer att uppenbara för oss.

Ps 32:8
Jag vill lära dig och undervisa dig om den väg du skall vandra, jag vill ge dig råd och låta mitt öga vaka över dig.

Den väg som Gud har förberett för dig, och som han vill leda dig på, är den allra bästa. Hans tanke för dig är att du ska bli fullt upprättad.

Jer 29:11
Jag vet vilka tankar jag har för er, säger HERREN, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp.

Det gamla hindrar oss att se vad Gud gör nu

Jes 43:18-19
18 Tänk inte på det som har hänt, bry er inte om det som förr har varit.
19 Se, jag gör något nytt. Redan nu visar det sig. Märker ni det inte?

Gud frågar: ”Märker ni det inte?” Det är som om han är förundrad över att vi inte ser det nya han har för oss. Hur kan det komma sig att vi inte ser det? Svaret finner vi i vers 18. När vi tänker på det som har hänt, det förgångna, så märker vi inte det nya. Vårt fokus hamnar fel. Gud vill att vi ska fokusera på det nya som han har för oss.

Se dig tillbaka på rätt sätt

Om vi nödvändigtvis ska se tillbaka, så ska vi i så fall påminna oss hur Gud har gripit in i och hjälpt oss.

1 Krön 16:12
Tänk på de under han har gjort …

När vi befinner oss i en tuff situation kan det kännas som om Gud är långt borta. Om vi då påminner oss de tillfällen när vi tidigare har sett hans ingripande, så inser vi att han är Herren den närvarande, han som hela tiden vill, och förmår, att hjälpa.

Hur blir vi fria från det förgångna?

Gud vill inte att vi ska vara fångna av det förgångna, och vi ska nu tala om hur du kan bli fri.

Jesus tog din själs vedermöda på sig

Jes 53:11 (1917)
Ja, av den vedermöda hans själ har utstått skall han se frukt …

Vad var det för vedermöda som Jesus led i sin själ? Det var DIN vedermöda som han genomled. Han led för dig. Varje inre smärta pga. vad människor gjort mot dig, eller pga. dina misslyckanden i livet, för att bara nämna något, tog Jesus på sig.

Jes 53:5
… genom hans sår är vi helade.

När du läser Jes 53:5 kanske du först och främst tänker på det fysiska helande som tillhör dig, tack vare Jesus. Men, det gäller även dina inre sår.

”genom HANS SÅR är vi helade”

Lösningen för dina inre sår är inte psykiatriska samtal. Det är tack vare Jesu lidande som du blir fri. Han tog dina sår på sig.

När vi säger att lösningen inte är psykiatriska samtal, så menar vi naturligtvis inte att du ska undvika att tala om dina problem. Tala gärna med din pastor, eller någon annan troende som du har förtroende för, men fokusera på Jesus!

”genom hans sår ÄR vi helade”

Lägg märke till att det inte står att vi ska bli helade, utan att vi är det. Detta kan vara svårt att ta till sig om man fortfarande känner t.ex. ångest härja i ens inre. Hur kan Guds ord påstå att vi är helade, när vi så tydligt upplever motsatsen? Förklaringen är att Jesus gjorde ditt helande, oavsett om det handlar om fysiskt eller psykiskt lidande, klart från Guds sida. För att det ska manifesteras behöver du i tro ta emot det Jesus har gjort för dig, precis som du en gång tog emot frälsningen.

Du blir hel genom tro

Ef 2:8
Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det,

Genom Guds förmåga, inte vår egen, blir vi frälsta. Men det sker genom tron. Det ord, som i Ef 2:8 har översatts ”frälsta”, är grekiskans sozo som betyder just frälsa eller rädda. Men, det kan också översättas på ett annat sätt, nämligen ”göra hel”. Du blir alltså gjord hel genom Guds förmåga, och du tar emot detta helande genom tro.

När vi nu talar om tro, så behöver vi konstatera två viktiga saker. Den första är att tro inte har med ”andliga muskler” att göra, utan det handlar om att lita på Gud. Tron är en förvissning även när vi inte ser några synliga bevis.
Den andra saken vi vill lyfta fram är att tro inte bara handlar om att du litar på Gud i största allmänhet, utan om en förvissning om att han möter ditt specifika behov.

Hebr 11:6
… Ty den som kommer till Gud måste tro att han är till och belönar dem som söker honom.

Tron säger alltså inte: ”Jag hoppas att Gud ska hela mig!”, utan den säger: ”Jag ÄR helad!” Eller som Jeremia uttryckte det:

Jer 17:14
Hela mig, HERRE, så blir jag helad. Fräls mig, så blir jag frälst. …

Du är en ny skapelse

Vi talar om hur vi kan bli fria från det förgångna, och vi har just konstaterat att Jesus tog allt detta på sig, och att du kan bli fri genom att tro. I tro kan du ta till dig det som sägs i 2 Kor 5:17.

2 Kor 5:17
Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit.

Har du tagit emot Jesus som din personliga Frälsare? Då är det gamla förbi. Det har ingen verklig makt över dig längre. Det nya livet har kommit.

Du är satt över dina omständigheter

Låt oss nu se på din auktoritetsposition som troende. Utgångspunkten är Jesu position.

Ef 1:20-21
20 Med denna kraft verkade han i Kristus, när han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i himlen,
21 över alla furstar och väldigheter, makter och herradömen, ja, över alla namn som kan nämnas inte bara i denna tidsålder utan också i den kommande.

Jesus sitter nu på Faderns högra sida, högt över alla onda andar, men också högt över alla namn som kan nämnas.

Vilken position har då vi? Vår andliga position är ”i Kristus”, dvs. även vi sitter på Faderns högra sida.

Ef 2:6
Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus,

Vår andliga position är alltså på Faderns högra sida, högt över de onda andarna och över alla namn. Det finns inte en enda svår omständighet i ditt liv som du inte är satt högt över rent andligt sett.

Du behöver fokusera på din andliga position

Vi lever här på jorden, och möter många svårigheter. Dessa svårigheter försöker hålla oss kvar i det förgångna. Då är det viktigt att vi riktar blicken dit där vi har vår andliga position.

Kol 3:1-2
1 Då ni alltså har uppstått med Kristus, sök då det som är där ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida.
2 Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden.

Hur är det då där i Faderns närhet? Jo, Guds ord säger att där mättas vi av glädje, och att det finns ljuvlighet där.

Ps 16:11
… Inför ditt ansikte mättas jag av glädje, av ljuvlighet på din högra sida för evigt.

Tror du att de besvikelser och misslyckanden, som du kanske sitter fast i, kan hålla kvar kontrollen över dig när du är i Guds närhet? Naturligtvis inte.

Dopets betydelse

Rom 6:4
Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet.

Dopet är inte bara en lydnadshandling. Dopet är en begravning av det gamla, för att vi ska kunna leva det nya livet.

Rom 7:6
… vi har dött bort från det som höll oss fångna …

Tjuven försöker få dig att tro att du fortfarande är fången i det förgångna

Joh 10:10
Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda …

Fienden vill stjäla ifrån dig det nya liv som Gud har förberett för dig, men han kan inte göra det öppet utan han använder list. Vi sa tidigare att när du tänker på det gamla, så hindrar det dig att se det nya som Gud gör. Därför försöker fienden att få dig att fokusera på det som har varit i stället för på Gud.

Jes 43:18
Tänk inte på det som har hänt, bry er inte om det som förr har varit.

Tjuven vet att om han får dig att agera tvärs emot Guds ord så förblir du i det förgångnas fångenskap. Därför är det så viktigt att du tar ett beslut att lyda Gud, hur det än känns.

Gud vill att du ska komma ut i frihet och leva det nya livet i tjänst för honom

Ef 2:10
Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem.

Gud har skapat dig till goda gärningar. Han vill att du ska vandra i dem i full frihet. Lev nära Jesus, och håll blicken på din andliga segerposition, så blir du fri.

Ps 16:11
Du lär mig livets väg. Inför ditt ansikte mättas jag av glädje, av ljuvlighet på din högra sida för evigt.

2010/09/07 - Posted by | predikan |

4 kommentarer »

  1. Tack för en lärorik och uppuntrande predikan.
    Ja, det är viktigt att vi inte lever i det förgångna, utan att vi glömmer det som har varit och går vidare med Kristus Jesus. I bland är det lätt att fastna där, och fienden försöker att lura oss, men den Sonen gör fri, han är verkligen fri.
    Och som det så underbart står i Rom 8:1: ”Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus.
    Vidare säger Paulus: ”Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller furstar, varken något som nu är eller skall komma, varken makter, höjd eller djup eller något annat skapat skulle kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre (Rom 8:38-39)

    Kommentar av Åke Möllesjö | 2010/09/08

  2. Tack för din kommentar, Åke!
    Var välsignad!
    Lars Erik

    Kommentar av kellporten | 2010/09/08

  3. Ja Gud gör verkligen Allt Nytt! Halleluja.
    Så vi behöver inte följa gamla avlagda traditioner. Amen.

    Kommentar av karmel2010 | 2011/01/28

  4. Ja Herren gör Allt verkligen Nytt, denna Nåd har jag verkligen fått uppleva!

    Kommentar av karmel2010 | 2011/01/31


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.