Källportens Weblog

En blogg från församlingen Källporten

ISEBELS ANDE (del 37)

Hur blir jag medveten om Isebels andes påverkan på mitt liv? (forts.)

Ett område där Isebels ande ofta avslöjar sig är i mötet med personer som på något sätt har en auktoritetsposition. Det kan handla om våra föräldrar (särskilt en far), lärare, arbetsgivare, myndighetspersoner i samhället, pastorn osv.

Hur ska vi förhålla oss gentemot personer som har auktoritet över oss?

Bibeln säger att vi ska underordna oss personer som på något sätt är satta över oss. Med underordnande menar vi att frivilligt ställa sig under någons ledning. Valet är mitt, och det måste vara frivilligt.

Hur reagerar Isebels ande gentemot auktoritetspersoner?

Hos Isebels ande finns inget underordnande, utan tvärtom mycket uppror. Den anden hatar ödmjukhet, och att underordna sig är att ödmjuka sig. Isebels ande kan reagera väldigt kraftigt i situationer där vi är kallade att underordna oss.

Vad behöver jag fråga mig angående underordnande?

Fundera över följande frågor:

• Har, eller hade, jag lätt för att underordna mig mina föräldrar?
• Är det viktigt för mig att göra som jag blir tillsagd?
• Känner jag behov av att visa att ingen bestämmer över mig?
• Hur reagerar jag när en person som är satt över mig, enligt min uppfattning har fel åsikt?
• Har jag ställt mig under min pastors ledning, eller har jag bara en församlingstillhörighet?

2021/01/13 Posted by | AK-skolan | Lämna en kommentar

Dagens tanke

Begreppet ”the cutting edge” används bl.a. inom tekniken, och handlar om att stå där längst fram i utvecklingen, med all tidigare erfarenhet och kunskap med sig, och vara beredd att föra det längre. På samma sätt vill Jesus föra sin församling vidare, till fullheten av vad han har tänkt för den. Vi ska inte tillbaka till den första församlingen, utan med Kristi kropps samlade erfarenhet ska vi framåt till ändetidens församling.

2021/01/13 Posted by | Dagens tanke | Lämna en kommentar