Källportens Weblog

En blogg från församlingen Källporten

ISEBELS ANDE (del 44)

När är det dags för en konkret befrielse av en Isebel-person?

Det är inte dags att ta itu med befrielse innan Isebel-personen själv är medveten om sin situation.

Låt oss också passa på att säga att man ALDRIG ska säga till en Isebel-person att han/hon är använd av Isebels ande. Så länge han/hon inte är medveten om att det är på det sättet kan det bara göra saken värre.

Hur kan man förmedla kunskap om Isebels ande till en Isebel-person?

För det första är Gud mäktig att på sitt sätt förmedla kunskap som är avpassad för varje särskild individs behov. Vi kan vara en del av Guds plan i detta, men vi behöver inse att han har många sätt att nå en människa på.

Vi har redan tidigare sagt att vi behöver be och röja fritt runt Isebel-personen, och detta är grundläggande vad vi behöver göra, och vi behöver vara uthålliga i det.

En annan viktig sak är att etablera en vänskapsrelation med Isebel-personen. Det är inte alltid så lätt, och det kräver den helige Andes hjälp, men det är oerhört viktigt att finnas där när Isebel-personen börjar sträcka sig efter hjälp.

Vad ska man tänka på när man har en relation till en Isebel-person?

Man behöver vara medveten om att det ibland är den ”verkliga” personen man talar med, medan det vid andra tillfällen är Isebels ande som talar. Det gäller att vara lyhörd för den helige Andes ledning i detta.

En mycket viktig sak är att själv ha en mentor. Du behöver någon som du kan checka av med det som sägs och tankar som kommer. Isebels ande är en bedräglig ande, och det är lätt att bli lurad. Att då ha någon utifrån, först och främst din pastor om han/hon är vaken för andlig krigföring, är en ovärderlig tillgång. Låt dig inte luras att tänka att du ska klara av det på egen hand. Det kan sluta med att du själv blir en Isebel-person!

Hur gör man om Isebel-personen berättar saker ”i förtroende”?

Oavsett om vi har en officiell tystnadsplikt eller inte, så behöver människor kunna lita på att vi inte sprider ut det som de berättar. Detta gäller även i de fall när det handlar om Isebel-personer. En bra regel är att vad en person har anförtrott oss, det berättar vi inte vare sig neråt eller åt sidan, utan bara uppåt. Med det menas att vi inte ska dela sådant som anförtros oss med personer i vår omgivning annat än med dem som Gud har ställt som ledare att vaka över oss.

2021/03/03 - Posted by | AK-skolan

2 kommentarer »

  1. Jag har stora bekymmer med detta och ingen mentor ibland påverkar detta mig för mycket då blir jag orolig – jag brukar framhärda för mig själv att jag av hela mitt hjärta vill att Jesus är hörnstenen klippan i livet för mig – ber om förbön för mig och för personer som jag ibland är i kontakt med som ibland har Isebels ande – det verkar så i alla fall – annars är det på grund av sjukdomar i deras liv – be för dessa personer – då de ibland är mycket kritiska- men de har bra sidor också

    Kommentar av ingmarieo | 2021/03/03

  2. Vi ska be för dig och för de personer som du har besvär med.

    Kommentar av kellporten | 2021/03/03


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.